La Educación Física como componente curricular evaluado en exámenes estandarizados nacionales en América y Europa
DOI:
https://doi.org/10.31619/caledu.n59.1318Palabras clave:
Exámenes estandarizados, Escuela secundaria, Educación Física, América, Europa.Resumen
The prevalence of large-scale examinations in educational systems worldwide, from primary to higher education, has prompted increased attention in the academic discourse assessments. This article addresses the imperative to delve deeper into discussions surrounding these evaluations, focusing on national standardized exams designed for secondary education students in American and European countries. Employing a qualitative approach, this study takes the form of documentary and exploratory research, analyzing official documents of 10 exams applied in 21 countries. The results reveal three key aspects: a) the establishment of exam culture for over two centuries, originating in European countries; b) the progressive inclusion of Physical Education as an evaluated curricular component, though belatedly; c) similarities in the understanding of the subject area and the evaluated contents, with a predominant emphasis on sports. The study concludes that the majority of these exams aim to provide professional qualification and certification for further education. Moreover, there are initiatives aimed at elevating the significance of curricular components such as Physical Education in national evaluation policies. This raises questions regarding the underlying intentions of these exams in specific contexts, particularly within the diverse group of countries across the American and European continents.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Calidad en la Educación
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Los autores conservan sus derechos de Copyright, sólo transfiere una parte de ellos a la revista aceptando los siguientes términos:
a.Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.